Як середньовічна фортеця: яким виглядав перший залізничний вокзал Києва більше ніж 130 років тому. Світлини.
Центральний залізничний вокзал у Києві є досить знаковою архітектурною спорудою. Його унікальне поєднання елементів українського бароко та конструктивізму, що панував у перші роки радянської епохи, формує захоплюючий архітектурний ансамбль. Проте, небагато людей знають, що вокзал міг бути зведений у стилі класичного романтизму. На початку свого існування ця будівля нагадувала справжній лицарський замок.
Історія головного залізничного вокзалу країни бере початок у 1868-1870 роках. Саме тоді була побудована Київська станція для обслуговування залізниць Київ-Балта і Київ-Курськ. Чому фасад нині має такий вигляд, та як не справдилися мрії збудувати "лицарський замок" у середмісті, розповіло видання Kyiv Past-Future.
Перша залізниця
Перший залізничний вокзал у Києві мав два поверхи і був зведений з жовтої цегли в стилі стародавньої англійської готики, спроектований архітектором Іваном Вишневським.
Вокзал розпочав свою роботу на початку лютого 1870 року. У той час Київ обслуговували 7 поїздів, які пропонували вагони трьох різних класів. Максимальна швидкість складала не більше 20 км/год, а станція приймала приблизно 50 тисяч пасажирів щороку.
Вогняна подія та тимчасова будівля залізничного вокзалу.
Готичний вокзал не протримався довго. 23 серпня (11 - за старим стилем) 1877 року в його приміщенні спалахнула потужна пожежа. Причини цього лиха залишаються невідомими для істориків. Оскільки будівля стала непридатною для використання, було прийнято рішення про її повну реконструкцію з планами на розширення.
До 1907 року Київ не мав вокзалу, а в тому ж році навіть не планувалося відновлення цієї будівлі. Натомість, були виділені кошти на створення тимчасових дерев'яних конструкцій.
У 1908 році, через рік, нарешті розпочали демонтаж старої споруди. Станцію перенесли до дерев'яної будівлі, яка нагадувала барак.
Сучасний термінал залізничного вокзалу в Києві
Після того як влада нарешті ухвалила рішення провести перший архітектурний конкурс, перемогу здобув Володимир Щуко. Архітектор представив оригінальний та незвичний для Києва проект, що містив елементи романської архітектури. У 1914 році було закладено фундамент для його задуму, проте будівництво так і не було продовжено. Через це наступні автори проектів змушені були адаптувати свої ідеї до вже наявних умов.
Перша світова війна призвела до зупинки будівництва. До того ж, німецький архітектурний стиль став політично невідповідним. Влада зажадала термінових змін у проєкті, тепер у стилі бароко. Журналісти охрестили цей новий стиль "краківським". Проте, у 1917 році будівельні роботи знову призупинилися, і проєкт Щуко так і не був втілений у життя.
Ще за часів Радянського Союзу, у 1927 році, було оголошено закритий конкурс на проект нового вокзалу. Перемогу здобув проект професора Київського художнього інституту Олександра Вербицького. Урочисте закладення основи вокзалу відбулося 7 листопада 1927 року.
Спочатку передбачалося, що вокзал запрацює восени 1931 року, проте терміни будівництва не вдалося дотриматися. У СРСР було звично прив'язувати відкриття до важливих дат, тому вокзал офіційно відкрили 23 лютого 1932 року, приурочивши цю подію до 14-ї річниці створення Червоної армії. На момент відкриття Київський вокзал мав потужність обслуговувати 72 поїзди щодня.
Раніше OBOZ.UA повідомляв про події, що трапилися 83 роки тому, коли радянські спецслужби здійснили диверсію - у Києві прогриміла низка сильних вибухів, що призвели до велетенської пожежі.