Коли співпрацюєш з Міжнародним валютним фондом, відкриваються можливості отримувати ресурси з різних джерел, - зазначив Устенко. 12.09.2024
Ілюстраційне зображення Національного банку України.
"Міжнародний валютний фонд аналізує не лише процентні ставки, а й прогрес у правильному напрямку."
Які умови Україна вже виконала для цієї програми станом на кінець червня, про що повідомив прем'єр-міністр Денис Шмигаль?
Існує дві основні категорії питань, за якими здійснюється постійний моніторинг. По-перше, це стосується короткострокових аспектів, зокрема, підготовки бюджету на 2025 рік, його аналізу з погляду доходів та витрат, а також шляхів фінансування дефіциту державного бюджету. По-друге, мова йде про більш масштабні питання, які відносяться до структурних реформ. Це включає державне корпоративне управління, функціонування наглядових рад та механізми їх формування в державних підприємствах, а також елементи антикорупційної архітектури, зокрема, роботу Вищого антикорупційного суду та Вищого спеціалізованого суду, що є критично важливим для захисту прав власності в Україні. Окрім того, обговорюються питання, пов'язані з державним управлінням у фінансовій сфері, зокрема в банківському секторі, адже в Україні існує кілька державних банків, тому важливо визначити, коли і як розглядатимуть питання їх приватизації. Усі ці аспекти перебувають у постійному розгляді, тому важко стверджувати, що яке-небудь питання вже остаточно вирішене. Ось чому проводиться аналіз прогресу в кожному з напрямків. Найнагальнішими залишаються питання бюджету і його наповнення, тоді як з питаннями структурних реформ ситуація більш-менш зрозуміла.
Який відсоток виконання узгоджених угод оцінює Міжнародний валютний фонд?
Вважаю, що Міжнародний валютний фонд не робить оцінок у відсотковому вираженні, а зосереджується на динаміці змін. Існують певні орієнтири для оцінки прогресу. Наприклад, в процесі реформування корпоративного управління передбачається створення наглядової ради в державних установах, що означає, що державні підприємства мають бути під контролем. На мою думку, більшість зобов'язань, які ми взяли на себе до цього етапу, вже виконані. Навіть якщо виникають дебати щодо того, чи все було реалізовано, зрештою, всі усвідомлюють, що фінансування від МФВ є критично важливим для підтримки інших джерел фінансування. Тому у Вашингтоні стверджують, що МВФ «тримають ключі від дверей». Що це означає? Якщо МВФ працює, то макроекономічна ситуація, процес реформ і всі зміни проходять під контролем. Це дозволяє іншим партнерам продовжувати фінансову співпрацю з країною. Щодо МВФ, ми очікуємо отримання 5,6 мільярдів доларів, що складає приблизно 8% від наших загальних потреб цього року, які оцінюються в близько 40 мільярдів доларів. Це не така велика сума, адже найбільше ми отримуємо від Євросоюзу. Але ці кошти є важливим сигналом для міжнародної спільноти про те, що ситуація перебуває на правильному шляху. З цієї перспективи, ми отримуємо позитивну реакцію від МВФ, оскільки Україна дійсно досягла певного прогресу, хоча, можливо, не так швидко, як хотілося б. Те, що вимагає МВФ, повністю відповідає нашій національній програмі, підтримуваній громадянським суспільством та експертами. Залишається лише питання, як швидко ми зможемо рухатися вперед. Зараз ми сподіваємося на отримання 1,1 мільярда доларів від МВФ, після 800 мільйонів, що були отримані на початку року, та 2,2 мільярдів, які вже надійшли, а тепер ця сума зростає до 4,1 мільярда. Ще 1,5 мільярда доларів ми маємо отримати до кінця року, окрім тих 1,1 мільярда. Нагадую, що Україна взяла на себе зобов'язання під час підписання програми розширеного кредитування на 15,6 мільярдів доларів з МВФ, і тому у нас є значний інтерес до цього процесу.
"1,1 мільярда доларів від Міжнародного валютного фонду є частиною масштабного фінансового пакету на загальну суму 15,6 мільярда."
Скільки коштів Україна зможе отримати за цією п'ятою програмою і на що ми зможемо їх витратити?
1,1 мільярда доларів, які надходять від Міжнародного валютного фонду (МВФ), є частиною великої фінансової програми обсягом 15,6 мільярда, розрахованої на декілька років. Важливо зазначити, що звичайно МВФ не фінансує дефіцит державного бюджету, проте з початком великої війни вони постійно надають кошти для покриття бюджетного дефіциту нашої країни. Отже, ці кошти будуть використані не для військових чи безпекових витрат. Слід нагадати, що витрати на безпеку та оборону ми покриваємо самостійно, за рахунок податків, що збираються в країні. Решта 50% бюджету, що включає пенсії, зарплати вчителів і лікарів, а також соціальні витрати, фінансується за підтримки наших союзників і партнерів. Таким чином, ресурси від МВФ підуть на покриття цих витрат. Щодо суми в 1,1 мільярда доларів, варто врахувати, що наші щомісячні витрати на не військові програми складають приблизно 3,5 мільярда доларів, отже, ця сума дозволяє закрити близько однієї третини місячних потреб у цих програмах. Хоча на перший погляд це виглядає невеликим обсягом, ця допомога відкриває можливості для залучення додаткового фінансування, зокрема від Євросоюзу, який планує надати нам 18 мільярдів євро, що приблизно дорівнює 1,7 мільярда доларів щомісяця. Важливо не просто порівнювати цифри, а розуміти, що співпраця з МВФ сприяє залученню фінансування з інших джерел. Тому зараз надзвичайно важливо зберігати цю співпрацю з МВФ.
Олег Устенко. Изображение: Конференция Grain Ukraine 2018.
"Зростання податкових ставок може призвести до того, що ще більше бізнесів опиняться в тіньовій економіці."
Кілька днів тому з'явилась інформація, що нібито МВФ для подальшої підтримки вимагає девальвації гривні та підвищення облікової ставки. Ваша думка.
Яка тут має бути логіка? У нас дефіцит державного бюджету, об'єктивно збільшуються наші витрати на безпекові програми та військо, тобто ми маємо збирати більше коштів всередині держави. З одного боку, можна намагатися зменшувати витрати по інших напрямках, перекидати кошти, зробити чітку пріоритизацію витрат. З другого боку, тобі потрібні живі гроші прямо зараз. Зокрема, йдеться про залучення більших коштів за рахунок податків. Збільшення податків -- завжди дуже делікатне питання. Особливо у тих країнах, де великий тіньовий сектор економіки -- Україна саме така країна. До війни оцінювали, що одна третина всього сектора нашої економіки перебуває у тіні. Якщо збільшувати податки, то є ризик затягнути ще більшу частину економіки в тінь, і ти можеш в результаті зібрати менше коштів, бо в тебе розширився тіньовий сектор. А Міжнародний валютний фонд використовує загальновизнану логіку в економічній політиці і каже: будь ласка, ще раз передивіться, де ви зможете збільшити податки, для того щоб вийти на стійкий рівень фінансування дефіциту вашого бюджету. І якщо думати про збільшення податків, то треба покращувати якість бізнес-клімату в економіці, для того щоб не росла тінь. А це означає зменшення рівня корупції, ефективне управління державними компаніями, витрачання коштів у правильному напрямку з точки зору економіки, відповідно, треба мати потужні наглядові ради. А також думати у напрямку проведення судової реформи, захисту прав власності. Ця концепція залишається в МВФ, і це працююча модель. Хоча дискусії все одно тривають.