Фінішування десятирічної "паперової епохи": трансформація Держпродспоживслужби у цифровий формат.
радник Голови Держпродспоживслужби, радник Міністра Кабінету Міністрів на громадських засадах, керівник напрямку дерегуляції та підтримки бізнесу в межах USAID/UK проекту DTA, Фонд Східна Європа
Нещодавно Держпродспоживслужба відзначила свій 10-річний ювілей. Підсумовуючи цей період, можна без сумніву назвати його "паперовим": з мінімальною цифровізацією, неавтоматизованими процесами, застарілою ІТ-інфраструктурою.
Ми поставили перед собою амбітну мету перетворити наступне десятиліття на еру цифрових інновацій. Це рішення та окреслені цілі стали результатом понад пів року наполегливої роботи нашої команди експертів. "Двигуном" цих змін стане Офіс цифрової трансформації, який вже активно функціонує та координуватиме взаємодію Служби з усіма партнерами, готовими долучитися до реформування.
Держпродспоживслужба -- це 18 напрямків діяльності, що координуються різними міністерствами, це взаємодії з десятками міжнародних організацій, всеукраїнських асоціацій та сотнями експертів. Тому створення Офісу є вимогою часу і практики.
Цей орган має на меті стати "цифровим ядром" ДПСС: встановити новий темп, сприяти її перетворенню на сучасну та орієнтовану на клієнта організацію, що забезпечує зручні послуги для громадян і бізнесу.
Команда Офісу забезпечить безперервну співпрацю 24/7 з усіма експертними групами. Це включає в себе аудит цифрових послуг, що надаються Держпродспоживслужбою, розробку проєктів нормативно-правових актів, створення онлайн-реєстрів та сервісів, а також надання методологічної підтримки в рамках проведення реформ і популяризацію цифрових екосистем.
Державна служба з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів повинна діяти бездоганно, як механізм годинника: точно, технологічно та зрозуміло. Цей орган є ключовим у забезпеченні контролю за безпекою та якістю товарів, які постачаються споживачам, а також у сприянні економічному розвитку. Служба повинна оперативно реагувати на сучасні виклики. В умовах сьогодення виконувати ці завдання лише в "паперовому форматі" вже неможливо.
За півроку активної співпраці з Міністерством цифрової трансформації в рамках проєкту "Підтримка цифрової трансформації", який фінансується USAID та UK Dev, а також реалізується за участі Фонду Східна Європа і Офісу ефективного регулювання, ми здійснили значні кроки в напрямку впровадження цифрових рішень. Ми розпочали та успішно завершили ключовий етап нашої роботи.
Державна служба України з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів є єдиним державним органом, відповідальним за реалізацію понад 30 цифрових ініціатив в країні. Саме тому ми ініціювали реформу, почавши з всебічного аудиту діяльності Служби та її проектів.
Було здійснено комплексну перевірку всіх складових: законодавчої основи, роботи реєстрів, бізнес-процесів та сервісного обслуговування, а також загального технічного стану систем. Для досягнення цього ми об'єднали зусилля з більш ніж десятьма фахівцями та експертами з різних сфер.
Внаслідок спільних зусиль був створений детальний аудиторський звіт, що охоплює всі аспекти функціонування реєстрів, їх потенційні можливості, а також план цифрової трансформації до 2029 року, погоджений з Міністерством цифрової трансформації. Це означає, що ми розробили ясну стратегію, яка окреслює напрямок нашої діяльності та основні пріоритети.
Аудит виявив ряд застарілих механізмів, які, на жаль, все ще залишаються в дії в Держпродспоживслужбі. Наступним етапом стане глибокий технічний аналіз реєстрів та серверів Служби, а також всього доступного технічного обладнання.
Ми уклали угоду з популярною в Україні компанією "Елекс-Європа". У результаті цього співробітництва сподіваємося отримати рекомендації від незалежних IT-експертів щодо оновлення та вдосконалення нашого серверного обладнання, реєстраційних систем та іншої технічної інфраструктури, необхідної для роботи нашої команди. Наші працівники мають працювати в комфортних умовах і з максимальною прозорістю.
Для реалізації цього плану передбачається надання технічних засобів для роботи під час усіх видів інспекцій, зокрема планшетів, принтерів, боді-камер та інших пристроїв. Є ймовірність, що ми також зможемо залучити дрони для проведення інспекцій. Цей підхід вже є міжнародною практикою, і ми спробуємо впровадити його в Україні, навіть в умовах війни, за відповідними погодженнями.
Реформа здійснюється тими, хто безпосередньо залучений до роботи в системі. Які характеристики має процес інспектування при видачі дозволів на експлуатацію? Які недоліки або прогалини в законодавстві потребують термінового виправлення?
Яким чином можна оптимально створити функціонал єдиної інформаційної комунікаційної системи Держпродспоживслужби? Ми вислухали думки наших колег з регіонів і зібрали їхні пропозиції під час фокус-груп. Це були перші подібні заходи такого формату в історії Служби.
Та й фактично під час "великих" реформ вони не так часто проводяться. Ми врахували побажання фахівців про те, якими повинні бути і як повинні працювати цифрові сервіси Служби.
В нашому списку основних завдань – оцифрування 17 ключових сервісів Держпродспоживслужби, що мають велике значення для споживачів та підприємств. Це включає покращення державного реєстру потужностей ринкових операторів, реєстрацію тварин, розробку реєстру експлуатаційних дозволів, ветеринарних документів, а також оцифрування фітосанітарних сертифікатів та інших важливих інструментів.
Сервіси будуть розроблені в рамках єдиного простору — Порталу послуг і сервісів Держпродспоживслужби. При цьому, ті, що стосуються харчової сфери, будуть інтегровані в єдину цифрову платформу під робочою назвою eFood.
Наразі активно готуються постанови Кабінету Міністрів щодо створення такого Порталу, eFood та eTютюн. Стосовно останнього -- цей проєкт дозволить оцифрувати звітності щодо інгредієнтів тютюнових виробів та міститиме вичерпні дані про виробників та імпортерів тютюну.
Кожен курець матиме можливість зрозуміти, що саме містить його продукт, а також перевірити відповідність усім необхідним стандартам. Це дозволить йому обдумано підійти до питання куріння та збереження власного здоров'я.
Ми усвідомлюємо, що зміни, які відбуваються всередині державного органу, повинні бути помітні і зовні. Тому команда Офісу цифрової трансформації створила оновлений візуальний стиль для органу влади, включаючи новий логотип, що символізує сучасний образ вдосконаленої Служби.
Основним елементом дизайну є поєднана рукописна українська та латинська буква "Д", що візуально нагадує щит, символізуючи головну мету служби – захист. Додатково, трикутний виріз на букві "Д" символізує три основні напрямки роботи служби, які також відображені в місії Держпродспоживслужби: "На захисті людей, тварин і рослин".
Наша ціль полягає в створенні надійного ринку товарів, що ґрунтується на дотриманні високих стандартів якості та ефективному контролі епідеміологічної безпеки. Це необхідно для захисту прав споживачів і сприяння глобалізації бізнесу за допомогою цифрових технологій.