Закрытие десятилетнего этапа "бумажной эпохи": трансформация Госпродпотребслужбы в цифровом формате.

Советник председателя Государственной службы по вопросам безопасности пищевых продуктов и защиты прав потребителей, а также советник Министра Кабинета Министров на волонтерской основе. Руководит направлением по дерегуляции и поддержке предпринимательства в рамках проекта DTA, реализуемого при поддержке USAID и Великобритании, а также Фонда Восточная Европа.

Нещодавно Держпродспоживслужба відзначила свій 10-річний ювілей. Підсумовуючи цей період, можна без сумніву назвати його "паперовим": з мінімальною цифровізацією, неавтоматизованими процесами, застарілою ІТ-інфраструктурою.

Ми визначили для себе амбітну мету — перетворити наше нове десятиліття на еру цифрових технологій. Це рішення та сформульовані цілі стали результатом більше ніж піврічної системної роботи команди професіоналів. Основним "мотором" цих змін стане Офіс цифрової трансформації, який вже активно функціонує. Він координуватиме співпрацю Служби з усіма партнерами, які готові долучитися до реформування.

Держпродспоживслужба охоплює 18 різних сфер діяльності, які управляються численними міністерствами. Це передбачає активну співпрацю з багатьма міжнародними організаціями, національними асоціаціями та великою кількістю експертів. В зв'язку з цим, заснування Офісу є актуальною необхідністю в умовах сучасності.

Цей орган покликаний стати "цифровим серцем" ДПСС: задати новий ритм, допомогти їй трансформуватися в сучасну та клієнтоорієнтовану структуру, яка надає зручні послуги громадянам та бізнесу.

Команда Офісу забезпечить цілодобову співпрацю з усіма експертними групами. Це охоплює весь процес: від аудиту надання цифрових послуг, здійснюваного Держпродспоживслужбою, до розробки проектів нормативно-правових актів, створення онлайн-реєстрів та сервісів, а також надання методологічної підтримки в рамках реформи та просування цифрових екосистем.

Держпродспоживслужба має працювати як годинник: чітко, технологічно та зрозуміло. Адже саме цей державний орган відіграє фундаментальну роль у контролі безпеки та якості продукції, що потрапляє до споживачів, та економічному зростанні. Служба має швидко реагувати на виклики часу. А робити це якісно у "паперовому форматі" зараз вже неможливо.

За шість місяців активної роботи разом із Мінцифри, проєктом "Підтримка цифрової трансформації", що фінансується USAID і UK Dev та імплементується за участі Фонду Східна Європа та Офісу ефективного регулювання, було зроблено важливі кроки у впровадженні цифрових рішень. Ми розпочали і вже пройшли фундаментальний етап.

Державна служба з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів є єдиним державним органом, відповідальним за реалізацію понад 30 цифрових ініціатив в Україні. Тому ми розпочали реформу з комплексного аудиту діяльності Служби та її проектів.

Були перевірені всі аспекти: нормативно-правова база, функціонування реєстрів, бізнес-процеси та надання послуг, загальний технічний стан систем. Для цього ми співпрацювали з понад десятком експертів та спеціалістів різних галузей.

Підсумком нашої спільної діяльності став детальний аудиторський звіт, що охоплює всі аспекти функціонування реєстрів, а також їх потенційні можливості й план цифрової трансформації до 2029 року, узгоджений з Міністерством цифрових технологій. Таким чином, ми розробили ясну стратегію, яка окреслює напрямок розвитку та пріоритетні сфери діяльності.

Аудит показав чимало застарілих механізмів, які, на жаль, поки що досі функціонують у Держпродспоживслужбі. Наступний крок -- детальний технічний аналіз реєстрів та серверів Служби, а також всього технічного обладнання.

Ми підписали договір з відомою в Україні компанією "Елекс-Європа". В результаті очікуємо отримати від незалежних IT-спеціалістів рекомендації щодо модернізації та необхідних змін у серверному обладнанні, реєстрах та іншому технічному забезпеченні працівників служби. Наші співробітники повинні працювати прозоро та у зручних умовах.

Будь-які види інспектувань будуть відбуватися з використанням портативних технічних засобів: планшетів, принтерів, боді-камер тощо. Можливо, нам вдасться використовувати і дрони для проведення інспектувань. Останнє -- міжнародна практика. Але саме її спробуємо, за погодженням, імплементувати в Україні навіть під час війни.

Реформи ініціюють ті, хто безпосередньо залучений до роботи в системі. Які специфікації слід враховувати при проведенні інспекцій під час оформлення експлуатаційних дозволів? Які недоліки чи прогалини в законодавстві потребують термінового вдосконалення? Яким чином можна оптимізувати функціонал єдиної інформаційної комунікаційної системи Держпродспоживслужби?

Ми отримали цінні відгуки від наших регіональних колег, збираючи їхні ідеї під час фокус-груп. Це були перші заходи такого роду в нашій Службі, і, відверто кажучи, подібні ініціативи не є звичними навіть під час масштабних реформ. Ми уважно вислухали думки експертів про те, якими мають бути цифрові сервіси Служби та як вони повинні функціонувати.

У наших пріоритетних планах - оцифрувати 17 сервісів Держпродспоживслужби, які є критично важливими для споживачів та бізнесу. Йдеться про вдосконалення держреєстру потужностей операторів ринку, реєстру тварин, створення реєстру експлуатаційних дозволів, ветеринарних документів, оцифрування фітосанітарних сертифікатів тощо.

Сервіси будуть створені під одним "дахом" -- Порталом сервісів та послуг Держпродспоживслужби, а ті, які стосуються саме харчового блоку, будуть поєднані в єдиній цифровій системі під експериментальною назвою eFood.

Наразі активно готуються постанови Кабінету Міністрів щодо створення такого Порталу, eFood та eTютюн. Стосовно останнього -- цей проєкт дозволить оцифрувати звітності щодо інгредієнтів тютюнових виробів та міститиме вичерпні дані про виробників та імпортерів тютюну.

Кожен курець матиме можливість дізнатися, які саме речовини містяться в його продуктах, а також чи відповідають вони всім необхідним стандартам. Це дозволить йому усвідомлено підійти до питання куріння та збереження свого здоров'я.

Ми прагнемо створити безпечний ринок товарів, дотримуючись високих стандартів якості та впроваджуючи ефективний моніторинг епідеміологічної ситуації. Це дозволить захистити інтереси споживачів та сприяти глобалізації бізнесу через цифрову трансформацію.

Related posts