Скільки вчителів не вистачає у Львівській області - результати дослідження

Брак вчителів є глобальним явищем, яке в Україні загострюється через наслідки повномасштабної війни. Громадська організація "Освіторія" у співпраці з дослідницькою агенцією FAMA реалізували широкомасштабне дослідження під назвою "Вчителі України: кадровий потенціал", метою якого стало оцінювання сучасної ситуації в освітній сфері та прогнозування потреби у вчителях до 2030 року. Результати цього дослідження були опубліковані на сайті DailyLviv.com.

Дослідження тривало понад рік, для нього залучили понад 10 000 вчителів та студентів педагогічних спеціальностей. Серед ключових знахідок -- вчителів дедалі меншає і в містах, і в селах. З початком повномасштабного вторгнення учительський склад скоротився на 12%, тобто майже 40 тисяч вчителів. Існує значний розрив між учителями гуманітарних і технічних напрямків -- останніх менше у півтора рази.

Окрім того, вчителі стають старшими. Середній вік українських педагогів становить 45 років, а понад 30% вчительського складу -- педагоги передпенсійного та пенсійного віку. Більшість педагогів -- жінки (86%).

"У сфері освіти спостерігається стрімке зменшення кількості молодих педагогів до 30 років — за останні кілька років цей показник впав більш ніж у 1,6 рази! Між 2018 та 2023 роками ми втратили 15 тисяч молодих спеціалістів, яких не вдалося замістити", — зазначила засновниця Освіторії Зоя Литвин.

Понад 40% вчителів налаштовані піти з професії до 2030 року. І тільки трохи більше половини студентів педагогічних спеціальностей планують працювати вчителем у школі найближчими роками. Через низький престиж професії впродовж останніх 6 років середній вступний бал на педагогічні спеціальності знижувався.

Математичне моделювання виявило, що навіть при дотриманні встановлених законодавством норм наповнення класів, до 2030 року очікується нестача вчителів, яка може досягти приблизно 108 тисяч. Однак це число має всі шанси бути значно вищим.

Лише 47% педагогів висловлюють задоволення своїм професійним життям, тоді як вражаючі 80% вважають, що їхня праця не отримує належної оцінки в суспільстві. Незважаючи на це, вчителі, як правило, мають позитивні стосунки з учнями, колегами та батьками. Основними факторами, що демотивують їх, є бюрократичні процедури, невисокі заробітки та велике робоче навантаження. Лише 12% з них задоволені своїми доходами, а 94% вважають, що зниження бюрократичного тягаря стало б основним стимулом для покращення їхньої роботи.

Вчителі виявили значний інтерес до покращення своїх знань. Найбільш затребуваними виявилися курси з англійської мови (73%), цифрових технологій та тем, пов'язаних із війною: перша домедична допомога, правила безпеки в надзвичайних ситуаціях і питання ментального здоров'я. Крім того, 43% педагогів зазначили, що їм бракує знань з української мови, тоді як дев'ять з десяти вчителів намагаються уникати використання російської, навіть якщо це необхідно для точнішого пояснення матеріалу.

Related posts