Ретроспективні заходи Івано-Франківського міжнародного фестивалю короткометражного кіно 4:3

Перша подія, названа "Спадщина: огляд українського німого кіно", зосередиться на українському кіно 1920-х і 1930-х років та проходитиме в співпраці з Довженко-Центром.

Відкриє фестиваль 4:3 в Івано-Франківську 21 вересня показ фільму "Хліб" (реж. Микола Шпиковський, 1929) під живий супровід гурту "Злипні".

Кінематографічний епос "Хліб", дія якого розгортається в 1920 році під час колективізації українського села, був створений Шпиковським у той самий рік, що й знаменитий фільм Довженка "Земля". Ці дві роботи формують парадоксальну естетичну та світоглядну пару. Однак, поки "Земля" давно зайняла своє місце в кінематографічному каноні, стрічка Шпиковського протягом тривалого часу залишалася маловідомою для широкої публіки.

Ексклюзивний живий виступ, що доповнює показ фільму, було розроблено спеціально для ІФМФКМ 4:3.

"У проекті "Злипні" ми поєднали елегантність німого кіно з драматургією звуків і емоцій, щоб глядачі могли глибше зануритись у суть твору, відчути жахи епохи та, найголовніше, усвідомити мораль "Хлібу", зрозумівши причини, чому він не пройшов цензуру свого часу," -- зазначає Данило Грицак, учасник гурту "Злипні".

До програми ретроспективи увійшли ще 3 українські фільми часів ВУФКУ, що стали надбанням світового кінематографа. Зокрема, "Людина з кіноапаратом" Дзиґи Вертова 1929 року. Це -- один із найголовніших маніфестів світового кіноавангарду. Фільм знімався без сценарію, вважається одним з найвпливовіших документальних фільмів, що вплинув на майбутні покоління документалістів.

У ньому Вертов реалізував багаторічні експерименти і теоретичні напрацювання у сфері операторського мистецтва та монтажу, перетворивши фільм на методичний посібник з кінематографії для майбутніх поколінь режисерів.

Фільм знято як хроніку одного дня з життя великого міста, зафіксовану кінокамерою-кінооком. Камера талановитого оператора Михаїла Кауфмана фіксує строкате життя українських мегаполісів -- Одеси, Харкова та Києва доби НЕПу.

Ідея фільму виникла у оператора та брата режисера Михаїла Кауфмана, котрий запропонував Вертову реалізувати проект під назвою "щоденник кінооператора".

У найвідомішому сучасному рейтингу найкращих фільмів всіх часів, що його проводить британський журнал Sight & Sound, стрічка "Людина з кіноапаратом" зайняла 8-му позицію у 2012 році. А в 2014 році, під час першого опитування цього ж видання щодо найкращих документальних фільмів, роботи Дзиґи Вертова були відзначені 1-им місцем, -- зазначають у Довженко-Центрі.

"Звенигора" Олександра Довженка (1928 рік) є першим фільмом німої трилогії Довженка, після якого за ним закріпилося реноме провідного українського кінорежисера, спричинив запеклу дискусію про національний кінематограф. У своїй роботі Довженко поєднав магічні трюки раннього німого кіно, похмурий містицизм німецьких експресіоністських фільмів 1920-х років та авангардний монтаж.

Крім того, глядачі матимуть можливість насолодитися неповторним фільмом "Перекоп", створеним режисером та видатним скульптором Іваном Кавалерідзе. Його перша стрічка "Злива", знята у 1929 році, була втрачена, тому те, що фільм 1930 року зберігся до нашого часу, є справжнім дивом.

"Спадщина" об'єднує чотири німе кінотвори, створені в період з 1928 по 1930 рік, котрі мають досить різні історії. Фільм "Хліб" не зміг пройти цензуру і надовго потрапив у забуття, в той час як "Перекоп", на щастя, не повторив трагічну долю дебютної роботи Кавалерідзе "Злива", яка вважається втраченим. Проте, і цей фільм не зберігся в повному обсязі. "Звенигора" та "Людина з кіноапаратом" — це одні з найзначніших німого кіно в історії світового кінематографа, автори яких, Олександр Довженко та Дзига Вертов, здобули світове визнання ще за свого життя. Можливість побачити ці фільми на великому екрані під живу музику, в рамках ретроспективи протягом цілого тижня — справжній скарб для любителів кіно", — зазначає Олександр Гойсан, програмний директор та засновник фестивалю.

Фільми ретроспективної програми "Спадщина: ретроспектива українського німого кіно":

Інформація підготовлена за матеріалами Довженко-Центру.

Друга ретроспективна програма обіцяє стати винятковою подією в історії українських кінофестивалів, адже вперше на ній будуть представлені знакові роботи режисерки Келлі Райхардт. Вона славиться як одна з найзначніших фігур у сучасному авторському кіно, а її фільми неодноразово демонструвалися на провідних кінофестивалях світу, таких як Берлінале, Венеційський кінофестиваль, фестиваль у Роттердамі та фестиваль у Локарно, здобуваючи при цьому численні нагороди. Її дебютна повнометражна стрічка "Болотиста річка", випущена в 1994 році, була представлена на Sundance — найпрестижнішому фестивалі незалежного кіно в США — і отримала номінацію на Гран-прі журі. Фільми Келлі завжди отримують високу оцінку як від критиків, так і від глядачів. Наприклад, її робота "Перша корова", випущена в 2019 році, має вражаючий рейтинг 96% на Rotten Tomatoes, заснований на відгуках глядачів та критиків.

Важливо відзначити, що Келлі Райхардт часто виконує не лише роль режисера своїх стрічок, але й займається написанням сценаріїв та монтажем.

Фільми ретроспективної програми "Американська мрія: ретроспектива Келлі Райхардт":

Related posts