Найсерйозніша небезпека для Міжнародної космічної станції: з російського відсіку вже протягом п'яти років відбувається витік повітря.

Проте в NASA запевняють, що мають чітке розуміння, як гарантувати безпеку астронавтів.

Головною загрозою для Міжнародної космічної станції (МКС) є тривалий витік повітря, який впливає на план розміщення астронавтів на ній до 2030 року. Про це свідчать дані нового аудиту NASA, повідомляє Space.com.

Витік повітря виявлений у російській частині Міжнародної космічної станції і триває вже п'ять років. Проте ця ситуація не є небезпечною для членів екіпажу.

"Зараз він не впливає на безпеку екіпажу чи роботу станції, але це те, про що всім слід знати", -- сказав менеджер програми МКС Джоел Монтальбано в лютому 2024 року, коли витік збільшився до кілограма на день порівняно з історичним мінімумом 0,09 кілограмів на день.

Проте всього за два місяці витік зріс на 50%, досягнувши 1,6 кілограма на добу. NASA та "Роскосмос" уважно спостерігають за "тріщинами та витоками повітря, що тривають". Водночас, представники організацій підкреслюють, що МКС застаріває, і необхідні додаткові заходи для забезпечення її безпечної роботи, принаймні, до 2030 року.

Представники NASA нещодавно заявили, що витік залишається контрольованим, зазначивши, що проведені ремонтні роботи після квітня 2024 знизили рекордно високий показник приблизно на третину.

"Ми продовжимо працювати з ними ["Роскосмосом"], щоб зрозуміти джерела витоку і те, як вони впливають на роботу космічної станції", - заявив Джим Фрі, заступник адміністратора NASA, на брифінгу в прямому ефірі 27 вересня.

Водночас, витік у російському модулі "Звєзда", що був запущений у 2000 році, ілюструє проблеми, які впливають на стратегію підтримки функціонування застарілої Міжнародної космічної станції.

Як і будь-який старий апарат, МКС потребує підтримки та ремонту, але додатковою проблемою є те, як далеко вона розташована. У звіті йдеться, що все, від проблем із ланцюжком поставок для ремонту до раптового удару мікрометеориту, може бути критичним ризиком для МКС. Ризик від витоку оцінюється в 5 балів за п'ятибальною шкалою.

Вперше витік був зареєстрований у 2019 році, Офіс Генерального інспектора (OIG) NASA опублікував перший звіт про нього у 2021 році, а з 2022 року NASA регулярно звітує перед своєю Консультативною групою з безпеки в аерокосмічній сфері про зусилля агентства з усунення витоку.

"Роскосмос" повідомив, що завжди має можливість закрити люк у службовому модулі, якщо витік досягне "неприпустимого" рівня. Проте OIG підкреслив, що NASA та його російські партнери ще не визначили, яка швидкість витоку вважається критичною загрозою. Якщо такий сценарій станеться, МКС може втратити один із стикувальних вузлів, що "може вплинути на доставку вантажів", і вимагатиме "додаткових ресурсів для підтримання орбіти та стабільного положення станції".

Це не єдина проблема на МКС. Так, на її борту зараз знаходяться астронавти Бутч Вілмор та Суні Вільямс, які вирушили на МКС на борту корабля Starliner 5 червня, вони мали провести в космосі трохи більше тижня. Це був останній тестовий політ перед сертифікацією Starliner для запуску астронавтів на МКС. Але проблеми з двигунами, що виникли під час наближення космічного корабля до МКС, призвели до тримісячної затримки повернення Starliner.

У кінці серпня NASA оголосило, що космічний апарат повернеться на Землю без екіпажу. Астронавти Вілмор і Вільямс залишаться на Міжнародній космічній станції до лютого 2025 року, а додому їх доставить корабель SpaceX.

Related posts