Менше стресу та більше зворотного зв'язку: 9 аргументів на підтримку меншого частого оцінювання вчителями.

Дослідження, яке здійснили психологи та педагоги з Університету Глазго, виявило, що часте оцінювання може викликати стрес не тільки у студентів, але й у викладачів. Крім того, оцінки не завжди адекватно відображають реальний рівень навчання.

Є багато інших сучасних методик для того, щоб оцінити успішність школярів та студентів. Про це пише Edutopia. Експерти видання проаналізували різні дослідження у сфері освіти та знайшли щонайменше дев'ять причин, чому педагогам варто відмовитися від того, щоб виставляти оцінки надто часто.

1. Обмежена кількість відгуків - це оптимальний відгук.

У дослідженні 2022 року фахівці підтвердили, що лише 16% студентів коледжів отримали зворотний зв'язок за своїми онлайн-завданнями, а до кінця семестру цей показник різко знизився.

Експерти стверджують, що надмірна кількість зворотного зв'язку може виявитися недоцільною, оскільки часто він "ігнорується, сприймається неправильно і має обмежену цінність" для учнів. Водночас, рідкісний, але якісний зворотний зв'язок сприяє тому, щоб студенти "не лише усвідомлювали свої помилки, а також розуміли причини їх виникнення та знаходили способи уникнути їх у майбутньому".

2. Кількість оцінок зменшується - зменшується і стрес для всіх.

Час, який викладачі витрачають на оцінювання, часто не відшкодовується і стає джерелом стресу для них. Педагоги нерідко змушені виділяти свій особистий час на виконання завдань, що сприяють більш ефективному навчальному процесу для учнів.

Екс-викладач Джон Тірні стверджує, що оцінювання учнівських робіт є для нього найбільш напруженим і тривожним етапом професійної діяльності, що приносить відчуття невизначеності та дискомфорту.

Для учнів оцінки можуть стати джерелом стресу та навіть страху. Вони викликають у дітей тривогу щодо можливого покарання, почуття сорому або ж прагнення перевершити своїх однолітків, замість того, щоб надихати націленість та задоволення від навчальних завдань.

3. Обов'язки щодо оцінювання обмежують творчий підхід та інноваційність педагогів.

Пошук захоплюючих способів передачі знань у рамках дисципліни - це хліб та масло гарного викладання, що потребує великої підготовки.

Опитування 2022 року показало, що планування уроків та виставлення оцінок займають у вчителя більшість часу, і його практично не залишається на пошук найкращих методів викладання свого предмета.

Фактично, "час та енергія, що витрачаються на оцінку, часто вказувалися як основна перешкода для викладачів стати більш креативними та інноваційними у своїй роботі".

4. Оцінка - це нестабільний показник успішності

Дослідження, проведене на базі понад 33 тисяч звітів про успішність учнів середньої та старшої школи в США, виявило, що майже 60% річних оцінок не відповідали результатам стандартизованих тестів. Рівень точності оцінювання варіював: приблизно дві третини оцінок за курс виявилися завищеними, тоді як третина була значно заниженою, що свідчить про те, що вчителі не в повній мірі враховували знання учнів.

Дослідження вказують на те, що педагогам іноді властиво надавати перевагу есе, написаним акуратним почерком, а також встановлювати зв'язок між надмірною вагою та лінню чи обмеженими академічними здібностями. Крім того, емоційний стан викладача може впливати на оцінювання студентів.

5. Оцінка створює штучне почуття завершеності

Оцінки можуть бути сприйняті як індикатор схвалення або незадоволення, вказуючи учням на те, що процес вивчення теми закінчено. Щоб спонукати школярів замислитися над своїми реальними знаннями, доцільно відкласти виставлення оцінок принаймні до моменту, коли вони зможуть перевірити свою роботу, врахувати ваші коментарі та роздумати над способами її вдосконалення.

6. Оцінка знижує можливості для практики

Іноді викладачі зменшують обсяг письмових завдань на уроках суспільствознавства чи англійської мови, оскільки вважають, що зворотний зв'язок є важливішим за практичну діяльність. Проте для учнів нестача часу на експерименти, помилки та повторні спроби значно знижує ймовірність їхнього прогресу.

Спробуйте впровадити техніки створення стислих чернеток, такі як написання семихвилинних текстів без критики. Для більш об'ємних проектів подумайте про регулярну перевірку, щоб отримати простий усний або письмовий відгук перед фінальною оцінкою.

7. Оцінки мають менший вплив на мотивацію, ніж ви могли б собі уявити.

"Попри усталену точку зору в освітньому середовищі, оцінки не спонукають студентів до максимальної продуктивності та не сприяють покращенню процесу навчання чи академічних результатів", - підкреслили у своїх дослідженнях експерт у галузі мотивації Кріс Халлеман і викладач природничих наук Ян Келлехер.

У той же час у студентів оцінки посилюють тривожність, через них вони можуть уникати складних курсів, але оцінки не підвищують мотивації. Виставляючи оцінки трохи рідше та використовуючи зворотний зв'язок із конкретними, дієвими кроками, ви можете "сприяти довірі між викладачами та студентами", що призводить до вищих академічних амбіцій, пишуть дослідники.

8. Взаємна оцінка серед колег сприяє розвитку вас та ваших студентів.

Сам процес оцінювання є чудовою нагодою для навчання. Залучення учнів до оцінювання власних досягнень або оцінювання робіт товаришів може суттєво підвищити ефективність навчального процесу.

У великому метааналізі, проведеному в 2022 році, було виявлено, що студенти, які проявили ініціативу в оцінюванні завдань у класі, досягли "значно вищих результатів" у всіх вікових категоріях. Крім того, вони розвинули більш досконалі метакогнітивні навички, що дозволило їм "формувати судження про власну та чужу роботу, визначати відмінності між своїми поточними досягненнями та бажаними стандартами, а також вживати заходів для їх усунення".

9. Чим більше інформації для оцінювання, тим краще

Для більш точної картини про успішність учня у конкретній темі варто використовувати різні методи та завдання та збирати більше інформації. Це можуть бути дослідницькі проєкти або усні презентації з наступними питаннями та відповідями.

Як зазначалося на OBOZ.UA, американські педагоги раніше поділилися п'ятьма рекомендаціями для підвищення якості освітнього процесу.

Related posts