Курська битва може бути визначена станом російської залізничної мережі, а рішення США може зіграти ключову роль, - повідомляє BI.
Українці мали б можливість знищити стратегічні залізничні мости, якщо б їхні партнери надали дозвіл на використання зброї для атак вглиб російської території.
Курська операція стала вагомим досягненням для України, дозволивши їй захопити площу, що дорівнює розмірам Лос-Анджелеса, і значно ускладнивши ситуацію для Росії. Виглядає так, що це також негативно вплинуло на функціонування російської залізничної мережі. Якщо ж Сполучені Штати визнають вимоги України щодо надання можливості завдавати більш глибоких ударів по території Росії з використанням американських ракет, це може суттєво ускладнити здатність Росії переміщати свої війська та постачання, зазначає Business Insider.
Росія покладається на залізничний транспорт для переміщення своїх військових підрозділів та постачання озброєння. Військові формування не мають достатніх транспортних ресурсів, щоб діяти далеко від залізничних вузлів. На сьогоднішній день ситуація ускладнена скупченням близько 30 000 солдатів з різних регіонів Росії, яке, за оцінками української сторони, відбувається для стримування українського наступу. Це призводить до перевантаження залізничних станцій у Курському районі та створює нестачу локомотивів.
БелЖД, профспілка білоруських залізничників, оголосила, що станом на 12 серпня керівництво російської залізниці звернулося до білорусів з проханням не відправляти поїзди на станції Орловсько-Курської лінії. Це фактично розриває залізничне сполучення між Білоруссю та Росією.
"На станціях Смоленського району Московської залізниці зафіксовано значне скупчення численних "покинутих" потягів (категорія 12 - відсутність локомотива)", - зазначили представники білоруського союзу.
"Ця ситуація також має вплив на регулярність відправлення вантажних потягів з БЖД у бік Московської залізниці, що, в свою чергу, веде до збоїв у розкладі руху", - зазначили в компанії.
Необхідність змінити маршрут поїздів з Курська також створила проблеми. Згідно зі статтею від 19 серпня на європейському сайті ділових новин bne IntelliNews, український "прорив призвів до серйозного збою в роботі залізниці, паралізувавши ключові маршрути по всій країні". Наскільки може бути перевантажена російська залізнична мережа, невідомо.
"Ми спостерігали, як білоруські залізничники повідомляють про захоплення росіянами залізничних перевезень на південно-західному фронті Росії, з метою забезпечення військових потреб для дій у Курському напрямку. Незважаючи на те, що ми не змогли підтвердити цю інформацію самостійно, у мене немає підстав сумніватися в її достовірності", - висловив свою думку Джордж Баррос, експерт з Росії Вашингтонського інституту вивчення війни.
Російські залізниці були в поганому стані ще до Курської операції. Блогери РФ попередили, що санкції Заходу проти експорту кулькових підшипників до Росії призвели до погіршення технічного обслуговування та спричинили дефіцит локомотивів. Повідомляється, що посадовцям російської залізниці погрожували покаранням, а в 2023 році керівництво російської залізниці визнало, що через брак технічного обслуговування локомотивів і запасних частин торік було скасовано 42 600 поїздів.
"На основі мого особистого досвіду, коли я служив командиром бригади в 101-й повітряно-десантній дивізії, ми постійно відчували брак вантажного транспорту. Ситуація полягала в тому, що навіть у російських військ не вистачало достатньої кількості локомотивів для оперативних переїздів на великі відстані," - зазначив генерал у відставці Бен Ходжес.
Поки що сподівання Києва на те, що Росія відведе війська на Курськ від своїх наступальних дій на сході та півдні України, не виправдалися. Російські сили продовжують йти вперед у кривавих атаках на такі місця, як Покровськ у Донецькій області.
Натомість Росія оперативно мобілізувала значну кількість військовозобов'язаних, а також підрозділи внутрішньої безпеки, включаючи сили національної гвардії, Міністерства внутрішніх справ та розвідувальної служби ФСБ, для проведення "контртерористичної" операції під керівництвом ФСБ. Важливо відзначити, що ці підрозділи потрібно перевезти з різних регіонів Росії, а також забезпечити їх необхідним озброєнням. Використання залізничного транспорту вимагатиме величезної кількості вагонів, тому, ймовірно, що російські війська в Курську потребуватимуть кількох залізничних станцій, які залежать від обмеженої кількості залізничних мостів.
"Багато таких вузьких місць на мостах легко знайти", - сказав Баррос, який визначив чотири ключові мости в Курській, Орловській і Брянській областях.
Однак деякі фахівці стверджують, що російська залізнична інфраструктура володіє достатньою стійкістю, щоб подолати труднощі у роботі.
"Вторгнення України може змусити Росію перепризначити маршрути військового логістики на Харківський фронт через сусідні регіони. Це подовжить час, необхідний для постачання матеріальних засобів з Ленінградського та Московського військових округів, але навряд чи це буде значною затримкою", - сказав Каллум Фрейзер, експерт з Росії дослідницького центру британського Royal United Services Institute.
Однак Україна змогла зібрати інформацію про російську залізничну мережу, що спростить процес її порушення, підкреслив Фрейзер. "Оцифрування інфраструктури залізниці в Росії, яке охоплює такі елементи, як інтегрована система управління, дозволило Україні отримати доступ до даних про постачання озброєння з перехоплених вокзалів. У цій системі можуть існувати додаткові вразливості, які Україна могла б використати", - додав фахівець.
Оскільки Україна стверджує, що контролює 800 квадратних км російської території навколо Курська, тепер вона має передову базу всередині Росії, з якої запускає ракети та безпілотники по цілях у глибині Росії. Зокрема, американські керовані артилерійські ракети ATACMS можуть вражати ключові об'єкти, такі як аеродроми, склади постачання -- і залізничні мости. У Курській області близько тисячі річок і менших водойм.
Авіаційні сили України вже знищили декілька мостів через річку Сейм на сході від Курська. Проте адміністрація Байдена не надала Україні дозволу на використання ракет великої дальності ATACMS для ударів по цілях у Росії, які знаходяться за українсько-російським кордоном. Баррос вважає, що якби США скасували ці обмеження, Україна могла б суттєво порушити російські залізничні комунікації та логістичні маршрути.
"Мережа залізниць Росії в Брянській, Курській, Орловській, Бєлгородській і Воронезькій областях має деякі природні вузькі місця, де ці залізничні лінії проходять через мости, щоб перетнути річки. Було б чудово, якби, наприклад, українські сили могли знизити здатність російських сил використовувати залізницю в цьому секторі, використовуючи ATACMS для руйнування цих залізничних мостів", - сказав Баррос.
Президент Володимир Зеленський підкреслив, що Курська операція стала реакцією на наміри Росії формувати буферну зону на українських землях. Ця операція була зумовлена браком далекобійної артилерії у Збройних силах України.
Генсек НАТО Єнс Столтенберг заявив, що Україна "багато чого" досягла у своєму наступі на Курському напрямку на території Росії.
У ISW заявили, що Курська операція вплинула на весь фронт і впливатиме на РФ і після наступу на Покровськ. Вторгнення в Курську область дозволяє ЗСУ кинути виклик російському контролю над загальновійськовою ініціативою в Україні.