Військові — незамінні: озвучено ключові вимоги для відновлення роботи аеропортів в Україні.
Відновлення цивільних авіаперевезень в Україні можливе тільки в тих регіонах, які знаходяться на значній відстані від Російської Федерації та мають знижений рівень повітряних тривог. Остаточне рішення буде прийнято на основі оцінки ризиків, проведеної військовими та авіаційними контролюючими органами.
Цю інформацію надав OBOZ.UA фахівець у сфері авіаційного ринку Богдан Долінце. Він підкреслив, що відновлення авіаперевезень неможливе без належної підготовки як аеропортів, так і авіакомпаній.
Вони повинні бути готові працювати в умовах підвищених ризиків, викликаних військовою ситуацією. У цьому контексті важливо враховувати міжнародні рекомендації, зокрема ті, що надає ICAO (Міжнародна організація цивільної авіації), стосовно польотів у зонах з високими ризиками. Такі норми застосовуються в країнах, де існують терористичні або військові загрози, таких як Іран чи Ірак. Проте в умовах повномасштабної війни, що триває в Україні, ситуація стає набагато складнішою.
Фахівець підкреслює, що аеропорти та авіаперевізники зобов'язані розробити чіткі процедури та регламенти для гарантування безпеки пасажирів і літальних апаратів у ситуаціях, коли виникає повітряна тривога чи загроза ракетних ударів. Важливу роль у ухваленні рішень щодо відновлення авіаційних перевезень відіграють військові структури.
Вони є єдиними, хто здатен точно визначити рівень небезпеки та можливості захисту окремих аеропортів і авіаційних об'єктів. Лише після ретельного вивчення безпекової ситуації можна буде прийняти рішення щодо можливого відновлення авіарейсів.
Військові оцінюють здатність систем протиповітряної оборони захищати аеропорти від можливих атак, а також враховують типи зброї, які можуть бути використані ворогом. Різні міста мають різну віддаленість від російського кордону, що безпосередньо впливає на рівень загрози. Наприклад, балістичні ракети мають дальність 500-1000 км, крилаті ракети можуть летіти на ще більші відстані, а дрони-камікадзе здатні долати сотні кілометрів.
Станом на сьогодні в Україні існує заборона на експлуатацію повітряного простору для цивільних авіаційних перевезень. Жодне цивільне літак не має права виконувати польоти без належного дозволу. Вирішення питання щодо відновлення доступу до повітряного простору може бути прийнято лише за узгодженням усіх відповідних інстанцій: Державної авіаційної служби, Украероруху та військових органів.
Українські органи влади у сфері авіації мають можливість звертатися за консультаціями до міжнародних установ, таких як EASA (Європейська агенція з безпеки польотів) або FAA (Федеральна авіаційна адміністрація США). Проте, остаточне рішення буде прийматися саме українською стороною, відповідно до норм міжнародного авіаційного права.
Де може відбутися відновлення авіаційних перевезень?
Згідно з висловлюваннями Долінце, пріоритетними для відновлення авіасполучення можуть стати аеропорти, які знаходяться на значній відстані від зон бойових дій та російського кордону. Ця віддаленість від Росії знижує ймовірність використання дальньобійної зброї, що позитивно впливає на безпеку польотів.
Іншим важливим фактором є кількість повітряних тривог у регіоні. Міста з меншою частотою та тривалістю повітряних тривог будуть сприятливішими для відновлення авіаперевезень, оскільки це зменшить додаткові витрати часу та ресурсів на забезпечення безпеки пасажирів.
Як раніше повідомляв OBOZ.UA, відновлення регулярних рейсів пасажирських літаків з Києва до кінця 2025 року виглядає малоймовірним. Натомість, аеропорт Львова має більше шансів на відновлення, оскільки оформлення льотних страховок для нього є менш складним. Проте, остаточне рішення ще не ухвалено, і навіть якщо буде отримано "зелене світло" для відновлення роботи аеропорту "Львів", знадобиться не менше 45 днів. Що стосується "Борисполя", то підготовка займе приблизно два місяці.